De optimale match nog beter maken
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) transformeert de rol van controllers binnen organisaties. Hoe precies zal nog moeten blijken. De meest gangbare verwachting is dat automatisering routinematige en analytische taken overneemt en de focus van controllers zal verschuiven naar strategisch advies en datagedreven besluitvorming.
De impact zal niet in alle deelsectoren van het onderwijs direct hetzelfde zijn. Dit vertaalt zich in hoe verschillende onderwijsorganisaties ermee omgaan. WO, HBO en MBO zijn meer geneigd de ontwikkeling en toepassing van deze nieuwe dimensie te borgen door het organisatorisch in te bedden. Bijvoorbeeld door een onderdeel te vormen specifiek gericht op datagedreven werken, BI en toepassen van AI in de financiële cyclus. Kleinere en middelgrote onderwijsorganisaties beleggen het meer binnen de bestaande structuren en functies. De ontwikkeling en beheer van toepassingen wordt extern ingekocht en de gebruikers leren de nieuwe middelen toe te passen.
Voor álle onderwijsorganisaties geldt echter even sterk dat veranderingen in het algemeen en déze veranderingen in het bijzonder, een cultuur van continu leren vereist. Het einde van de toepassingen en de snelheid waarmee deze worden ontwikkeld, is namelijk nog lang niet in zicht.
Concreet betekent dit dat leidinggevenden hun controllers moeten aanmoedigen om nieuwe technologieën en tools te omarmen, zoals AI-gedreven analysetools. Dit kan door middel van trainingen en workshops die gericht zijn op het ontwikkelen van technische vaardigheden. Door de veranderingen worden interpersoonlijke competenties minstens evenveel, zo niet van nog groter belang. Uitkomsten van analyses zullen immers moeten worden vertaald naar begrijpelijke en strategische inzichten voor het management. Daarnaast moeten leidinggevenden de nadruk leggen op samenwerking binnen teams. De rol van controllers zal steeds meer integreren met andere afdelingen, zoals marketing en operations. Door interdisciplinaire teams te vormen, kunnen controllers waardevolle inzichten delen en bijdragen aan bredere bedrijfsstrategieën.
Voor Alterim betekent deze verschuiving dat ook wij moeten blijven leren hoe we de beste match tussen kandidaten en organisaties kunnen realiseren. Hiertoe werken we samen met gespecialiseerde partners. Klanten van Alterim weten zich daardoor verzekerd van hoge kwaliteit screening van kandidaten. Niet alleen op actuele inhoudelijke kennis van financiën én toegepaste technologie, maar ook op interpersoonlijke vaardigheden zoals aanpassingsvermogen, creatief probleemoplossend/ lerend vermogen en teamgeest.
Door deze benadering kan Alterim niet alleen geschikte kandidaten aanleveren, maar ook bijdragen aan de ontwikkeling van controllers die een waardevolle rol spelen in de toekomst van organisaties. In een wereld waar AI steeds dominanter wordt, is het cruciaal dat zowel leidinggevenden als recruitmentbureaus zich aanpassen aan deze dynamiek om een succesvolle samenwerking en groei te waarborgen.
Wat vind jij? Heb jij dezelfde blik op AI als Ben of ben je een compleet andere mening toegedaan?
Laat het ons weten middels een email naar b.wildeboer@alterim.nl