Een ‘blauwe’ financial met wat ‘rode’ en ‘gele’ trekjes

Vast bij iedereen al eens langsgekomen, of zijdelings over gehoord, de DISC methodiek; hét model voor persoonlijke en teamontwikkeling. DISC zegt iets over persoonlijkheid door te laten zien welke gedrags- en communicatievoorkeursstijlen iemand heeft. Hoe graag communiceren we met anderen, hoe willen we behandeld worden, hoe werken we effectief samen, welke omgeving heeft onze voorkeur en hoe raken we gemotiveerd.

Uiteraard heb ik zelf een aantal jaren geleden de test ook gemaakt en toen bleek dat er voor mij een groot stuk herkenning in de uitkomsten zat. Met een achtergrond in de accountancy zag ik mezelf lange tijd als een taakgerichte professional maar door mijn recentere jaren als consultant (toch ook al weer ruim 16 jaar) is het mensgerichte en het directe in mij ook meer ontwikkeld geworden. In de DISC kleuren;  van een start als blauw ook wat rood en geel geworden. Helemaal uitstekend wat mij betreft!

Inmiddels is de DISC methodiek voor mij en mijn collega’s gesneden koek, door bij onze opdrachtgevers DISC in te zetten en ook in ons team hiermee gewerkt te hebben is er veel duidelijk geworden over hoe we in elkaar zitten en nog meer; wat werkt voor de één goed en voor de ander juist helemaal niet.

Groot pluspunt van het gebruiken van DISC is dat het kandidaten een spiegel voorhoudt; door het gebruik van DISC gaat de kandidaat goed kijken naar wat hem/haar drijft en is daardoor in staat een betere loopbaankeuze te maken. Ook  klanten/opdrachtgevers zijn erg positief over de inzet van DISC. Vooral omdat ze hiermee een nog betere match ervaren tussen de kandidaat en vacature. Door het gebruik van DISC komt ook de persoonlijkheid van een kandidaat veel duidelijker aan bod en wordt de geschiktheid niet meer alleen opgehangen aan de technische kwaliteiten maar wordt veel beter gekeken of een kandidaat qua persoon binnen een team en bij de organisatie past. Wat mij betreft is de inzet van DISC een waardevolle aanvulling op een sollicitatieprocedure en zouden we hier nog vaker mee moeten werken dan we al doen.

Wat vind jij, ben je het eens met Arthur en wil je je ervaring hierover delen? Of ben je benieuwd naar wat DISC voor jou of jouw organisatie kan verhelderen?

Meer lezen over DISC? https://alterim.nl/opdrachtgevers/werving-selectie/

Stuur je bericht naar a.torn@alterim.nl

Arthur Torn Partner Zorg Alterim