Een positieve basishouding, één van de soft skills

Alterim verbindt mensen met een financiële achtergrond met anderen die ook een financiële achtergrond hebben. Sinds ruim een half jaar werk ik daar met veel plezier aan mee en wat ik me voorheen, zelf werkzaam als financial, minder had gerealiseerd is dat soft skills een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Niet alleen bij de kandidaat maar ook bij de opdrachtgever.

Maar wat zijn soft skills? De strekking van verschillende beschrijvingen is dat soft skills niet-vaktechnische vaardigheden zijn die betrekking hebben op de manier waarop je je werk doet. Ze omvatten hoe je omgaat met collega’s, hoe je problemen oplost en hoe je je werk beheert. Soft skills, of in goed Nederlands, zachte vaardigheden, omvatten aangeboren persoonlijkheidskenmerken en vaardigheden die kunnen worden geleerd.

Ten opzichte van vakinhoudelijke/technische skills, hebben soft skills de reputatie dat ze lastig (-er) zijn te ontwikkelen omdat ze bepaald zijn door persoonlijkheidskenmerken. En die hebben inderdaad de neiging wat meer weerstand te bieden als er aan gemorreld wordt…Maar waar begin je dan? Wat is belangrijk? En wat is er nodig om deze vaardigheden (verder) te ontwikkelen?

Zonder de indruk te willen wekken dat ik een diepgravend wetenschappelijk onderzoek naar ‘lijstje met soft skills’ heb uitgevoerd, viel het me op dat ik maar 1 keer de soft skill aantrof die, naar mijn bescheiden mening, bovenaan alle lijstjes zou moeten staan: een positieve basishouding.

Misschien komt deze niet op de (meeste) lijstjes voor omdat wordt aangenomen dat juist die alleen aangeboren en niet aangeleerd kan zijn. Ik denk dat het één het ander niet uitsluit. Het helpt natuurlijk als iemand van nature altijd met het goede been uit bed stapt (bestaan die mensen eigenlijk wel?). Echter, zonder wonderen te verwachten kan, met de juiste aandacht voor de persoon achter de functionaris, een dergelijke basishouding ook ontwikkeld worden, bijvoorbeeld via het creëren van werkgeluk. En dat staat weer in verband met de houding én de vaardigheden van de leidinggevende.

Leuk weetje; uit recent onderzoek[1] blijkt dat medewerkers die hun manager ervaren als coach en mentor, hun werkgeluk bijna een 9 geven. Bovendien is uit ander onderzoek gebleken dat mensen die hun manager hoger waarderen een lagere vertrekintentie hebben[2]. Een langdurige duurzame verbinding, wie wil dat nou niet?

Wat mijn werk en dat van mijn collega’s nou zo boeiend maakt, is dat we voor die duurzame verbinding tussen mensen gaan. We denken om te beginnen – kritisch – mee met de opdrachtgever: Dit is het profiel dat je zoekt. Is het ook het profiel dat je nodig hebt?

Naast onze inhoudelijke kennis van het vakgebied, de eigenheid van de verschillende werkvelden en onze mensenkennis, zetten we regelmatig onze DISC analyse in om de beste duurzame verbinding te kunnen realiseren.

Wat vind jij? Zie je net als Ben dat soft skills een prominente rol spelen of heb je een totaal andere visie? Laat het ons weten middels een mail naar: b.wildeboer@alterim.nl

Ben Wildeboer – Senior Consultant Onderwijs

[1] https://www.trendsinhr.nl/het-belang-van-de-coachende-teamleider-voor-werkgeluk/

[1] https://www.hpbbnieuws.nl/?p=4526