Onderscheidend vermogen
In mijn langjarige rol als accountant kreeg ik vaak te maken met het feit dat de klant ons als een commodity zag. Het was dan ook aan ons om op zoek te gaan naar ingrediënten die mogelijk het verschil maakten. Bijna altijd gaf de klik met de klant de doorslag en hadden we al iets “nieuws” dan gold de wet van de remmende voorsprong.
Nu als associate partner bij Alterim, sector Woningcorporaties, zie ik bij werving en selectie vaak een vergelijkbaar verhaal. Kun je even mailen hoe jullie het aanpakken en wat het kost? Heb je wellicht al wat Cv’s beschikbaar?
Net als in de accountancy pak ik het bij werving en selectie van een vaste werknemer anders aan. Bij voorkeur stuur ik aan op een fysieke bijeenkomst waarin moet blijken of we voldoende kans zien om de beoogde kandidaat te vinden. Dat impliceert dat we ons in jouw woningcorporatie moeten verdiepen. Hoe is de vacature ontstaan en welke acties zijn er al ondernomen? Wat maakt de corporatie specifiek, nu maar ook in de (nabije) toekomst? Met wie krijgt de werknemer te maken, hoe is de cultuur en is een bepaald gedragsprofiel gewenst (DISC)? Welk tijdpad heb je in gedachten en zijn de arbeidsvoorwaarden concurrerend?
Op basis van dat gesprek bepalen we in gezamenlijkheid of Alterim wel de juiste partij is voor deze opdracht. We zijn daarbij open en eerlijk omdat we onze capaciteit efficiënt willen inzetten maar vooral de klant niet willen frustreren.
Met deze aanpak zorgen we ervoor dat onze conversie rate hoog is en we klanten binden om mogelijk ook in de toekomst weer samen te werken.
En nu ik toch bezig ben, we hebben wel een echt onderscheidend onderdeel binnen onze aanpak. Samen met businescontroller.nu testen we de kandidaten op hun inhoudelijke competenties. Een test zegt daarbij soms meer dan het cv doet vermoeden. Win- win voor zowel de klant als de kandidaat. Heel vervelend als je er al snel achter komt dat de kandidaat wel goed kan managen maar de vereiste inhoud zelf onvoldoende beheerst.
Voor interim werkt het iets anders omdat de tijdsdruk hoog is. We kennen een groot aantal kandidaten omdat we die eerder hebben geplaatst, benaderd en gesproken. Of we kennen referenten die de kandidaten ergens in positieve zin hebben meegemaakt. Bij interim zien we nog te vaak dat tegelijkertijd meerdere partijen worden uitgenodigd. Geef ons ook de gelegenheid om een goede analyse van de woningcorporatie en de behoefte te maken en exclusiviteit voor bijvoorbeeld maximaal twee weken. Ook dan kunnen we indien nodig testen en een goede match maken.
Wat vind jij? Kun jij je vinden in de ideeën van Huub of wil je hem een vraag stellen? Mail je reactie of vraag naar Huub Bröring h.broring@alterim.nl.